Jak ćwiczyć, gdy mam wysokie ciśnienie?

By | 24/09/2015

Nadciśnienie jest jedną z częstszych dolegliwości, choruje na nie coraz więcej osób i w coraz młodszym wieku. Rozpoznanie nadciśnienie nie musi jednak oznaczać zaprzestania aktywności fizycznej. Wręcz odwrotnie – odpowiednio dobrane ćwiczenia pomogą obniżyć ciśnienie. Warto więc uświadomić sobie, jak mądrze zadbać o siebie, tak aby sobie nie zaszkodzić.

Wysiłek fizyczny wymaga zwiększonego zapotrzebowania na tlen, krew dostarczająca go do mięśni musi płynąć szybciej. Powszechne w naszej kulturze przyzwyczajenie do używania w sposób nadmierny mięśni mocno obciąża serce, które musi pracować jak silnik na wysokich obrotach.

A przecież dla sprawnego poruszania się równie ważne jak mięśnie są ścięgna. Są one słabo ukrwione, zatem nie potrzebują dużo tlenu. Zakres ruchu, jaki wykonujemy dzięki ścięgnom, nie jest tak spektakularny jak w wypadku mięśni, ale ma wielkie znaczenie dla ogólnej sprawności.

Taoistyczne metody uczą przesuwania ciężaru ruchu na ścięgna, co oszczędza serce, nie zwiększa więc ciśnienia. Ćwiczenia Tao yin prócz ćwiczenia ścięgien uwalniają też napięcia kręgosłupa.

Używanie ścięgien w większym, niż dotychczas zakresie może być korzystne także dla psychiki – ułatwia harmonijne podążanie za nurtem wydarzeń. W tym pomocna jest także medytacja stojąca – Żelazna Kosmierzenie cisnieniazula

Mniej napięć, większy przepływ (flow) – dla samopoczucia rzecz bezcenna. Daj się ponieść. Zapisz się na Seminarium jednodniowe Jogi taoistycznej w Warszawie lub mini warsztat Tao yin.